Alla inlägg under april 2010

Av Creative reader - 29 april 2010 16:30

Allt för ofta står det i media om missade tumörer, kvarglömda redskap, slarv med undersökningar, kränkningar inom psykiatrin.

Allt för ofta står d oxå om överarbetade läkare, underbetalda sköterskor, våld mot anställda, för långa, hårda arbetspass med på tok för lite personal.

När det går fel i vården kan det gå så ohyggligt fel.

Det kan ju inte va meningen att en dålig dag ska leda till att folk avlider.

Och med en överarbetad, dåligt betald personal som är på tok för få..

Kan d då sluta annorlunda?

Vem har ansvaret för att vårda vården?

Tycker det börjar bli dags för en utvärdering av vården.

Både antal personal men oxå rutiner.

Kan ju inte få förekomma så stora misstag att folk dör.

Kan ju inte få förekomma att personal blir hotade på sin arbetsplats.

Och det kan inte få förekomma att patienter hamnar i sån kläm att d slutar med kränkningar eller förstörda liv.

Vårda vården så vården kan vårda oss..

Av Creative reader - 27 april 2010 11:07

Har du nångång tänkt på vad d egentligen innebär att säga förlåt?

Många förknippar kanske att måsta säga förlåt med när man va liten och man blev utskälld av sina föräldrar och tvingades säga förlåt.

Och många gånger kanske det inte ens var en själv som gjort nåt fel.

Det kanske egentligen var syrran/brorsan eller kompisen som började.. ;)


Men att kunna säga förlåt är så mycket mer än så.

Att säga förlåt innebär att man tar ansvar för sina handlingar.

Kanske därför många har så svårt för det.

Man vill inte känna sig ansvarig för att man har orsakat nångon smärta och därför slår man det ifrån sig och kanske försöker rättfärdiga sitt handlande med att den andra personen bara är känslig..

Var väl inte så stor grejj egentligen?

Så varför hetsa upp sig?

Och finns det inget att hetsa upp sig över så har man alltså ingen anledning att ta på sig ansvaret och säga förlåt.

Att säga förlåt är att göra sig utsatt.

Man måste inse att man har gjort nån illa (oavsett hur oavsiktligt det kanske var) och sen så kanske dom säger nej.

Dom kanske inte förlåter en.

Och då står man där blottad och ångerfull och mår dåligt själv.


För mig är förlåt något viktigt.

Att någon säger förlåt om dom gjort en ledsen eller behandlat en illa osv är att få avslut.

Det är att få tillbaka sitt värde.

Det är att få känna sig respekterad.

Att man betyder nåt i den andras ögon.

Att man förtjänar mer än att behandlas illa.

Det går oxå att man känner sig uppskattad.

Det visar att ens smärta berör även denne.

Att den som ber om förlåtelse värderar en.



Att inte be om usäkt är att inte ta ansvar för det man gjort.

Det är lite att säga att den som blivit illa behandlad inte förtjänar bättre än så.

Det är respektlöst.

Kallt.

Visar hur lite man bryr sig om denne.


Och den tvingar den sårade till att fundera.

Vill man verkligen ha någon i ens liv som kan behandla en illa utan att visa en ånger?

Är man inte värd bättre än så?

Är det verkligen en vänskap/kärlek eller annan relation som är värd att räddas?

Och eftersom man inte får en ursäkt som visar att den andra parten insett att denne handlat fel så finns det ju inget som säger att det inte kommer att hända igen.

Det som sas och hände kanske helt enkelt menades?

Man känner sig korkad för att man trott gott om personen.

Man känner sig billig och kanske tom utnyttjad.

Betyder jag verkligen så lite???

Förtjänar jag inte bätte än så?


Och hela händelsen kan då blåsas upp till nåt mycket större och fulare.

Man kanske börjar ifrågasätta fler saker.

Och allt bara för att man inte fick ett förlåt.


Men så finns det ju det förlåt man får som egentligen inte menas.

Partern känner sig pressad att säga förlåt för att helt enkelt få slut på en konflikt medan denne egentligen inte känner nån ånger alls.

Eller dom som kastar ur sig förlåt till höger och vänster utan att egentligen ta nåt ansvar alls..

Säger man förlåt så blir man förlåten och då är allt bra igen liksom..

Och strax därefter kanske man gör samma sak igen.

Och det är ju lika illa...


Men man måste kunna vara förlåtande oxå.

Släppa och gå vidare.

Eller kanske komma med en lösning för att situationen inte upprepar sig.

Jag hade svårt att förlåta när jag va yngre.

Kanske för att jag blev mobbad.

Dom bad inte om ursäkt och dom tog ifrån en sitt värde.

Dom tog ifrån en ens styrka.

Dom tog ifrån en ensjälv helt enkelt.

Så varför ska man förlåta????

Att förlåta är att visa sig svag.

Att förlåta visar att man är en puschover...

Ni kan behandla mig hur ni vill och jag bara förlåter...

I h-vete heller!!!!

Så kände jag då.

Men att förlåta är att gå vidare.

Att släppa..

Att utvecklas.

Att visa kärlek

Omtanke

Respekt

Det är att släppa in det vackra igen.

Och det är att visa hur mycket man uppskattar den som hade så pass mognad att denne bad om ursäkt.

Ingen är väl perfekt?

Och nästa gång kanske d är min tur att be om usäkt.


Så var rädda om varandra.

Var rädd om dig själv.

Våga säga förlåt

Och våga vara den som förlåter




Av Creative reader - 22 april 2010 16:03

Tjenna =)

Läget med alla idag?

Jag har det riktigt bra.

Det är ju torsdag så jag har i vanlig ordning vart in och fikat en sväng.

Dags för ett bokbyte så nu är det Jane Austens Emma jag läser.

Känner för lite mer romantiska böcker när jag sitter där och fikar.

Blir mysigare stämning då tycker jag.

Hade förstås på min nya korta jeansjacka.

Erkänner att jag kände mig riktigt nice i den trots att jag nu är en tjock gammal tant ;) (internskämt mellan mig och min chattkompis E)

Kan man klaga på en jacka som får en att se längre, smalare och dessutom bystigare ut??? (Är ju byggd som en planka så jag behöver all hjälp jag kan få ;) )

När jag satt där och myste med min bok och mitt fika så kom ett gäng från brandkåren in.

Spanade in en av dom lite xtra.. (Och NEJ inte på d sättet)

En gammal tjejkompis till mig är gift med en brandman som jobbar här i stan.

Har trott mig sett honom flera gånger men inte vart säker. Men nu vet jag iallafall att det är han. Är dock glad jag inte vågat gå fram tidigare för jag har tydligen döpt om honom insåg jag till min förskräckelse idag.

Tyvärr så umgås jag inte med min väninna längre.

Vi bor på olika orter och hon har fullt upp med hus barn jobb och allt som hör där till.

Men nu vågar jag iallafall gå fram till hennes man om jag råkar på honom fler gånger.

Annars är d rätt lungt..

Ska va solo ikväll (dvs utan G) om man bortser från alla härlig chattkompisar och pappa och hans sambo som tittar förbi runt sju tiden eller så.

Det va nog allt jag hade att säga idag.

Njut av livet =D

Ha d bäst!

Av Creative reader - 20 april 2010 15:33

Här kommer ett litet snabbt hej från mig. =)

Tänkte bara berätta att mitt paket kom äntligen igår.

Snabbt gick d oxå. Beställde måndag och kom i går.. wow

Snopet bara att d kom till samma ställe jag handlat på tidigare under dagen.

Tur för mig så hade jag G som kunde hjälpa mig.

Hurra för vänner som honom säger jag bara.

Var rätt nervös när jag öppnade..

Är ju alltid lite lurigt när man beställer.

Men kläderna satt jätte bra och jag är super nöjd.

Här får ni en liten bild oxå..

kram   

Av Creative reader - 19 april 2010 17:39
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Creative reader - 19 april 2010 17:26

Här har ni en liten uppdatering från mitt lag..

Så va har hänt sen sist?

Jo ni... en sabla massa...

Hann knappt skriva mitt senaste inlägg (om hur fin jag va i håret osv) innan jag upptäckte att min dyra klippning till trots så missade dom en slinga av luggen på ena sidan och missade en liten tofs på andra.

Så det var bara att boka en ny tid..

Som blev fre kvart i fem.

Kändes inte alls så dumt eftersom jag ändå skulle in till stan och möta G den tiden.

Torsdag skulle jag möta G på stan.

Dels skulle vi försöka fixa honom en klippning oxå och dels skulle vi handla.

Vi hittade en som hade tid men då va vi tvungen att vänta en halvtimme.. (på samma ställe som jag faktiskt) Och eftersom detta var efter jobbet och vi skulle handla dessutom så vann magen så vi tackade nej..

Men då kom jag på att jag skulle ju klippa mig dagen efter så jag frågade om dom kunde klämma in honom oxå.. Och d funkade fint.

Men då va vi tvungna att klämma in systemet på torsdagen oxå.. Men d gick strålande.

Däremot utgången på fre hängde i en skör tråd..

Ls kille T va i södra sverige och skulle kolla in ett jobb han hade fått rekomenderat av en kompis.

Men hemresan blev inställd pga vulkanen.. Snacka ursäkt va???

Men han tog buss och kom hem fre morgon och orkade trots allt gå ut.

Fre mötte jag G hos frissan.. När han kom va jag redan klar.. Va ju så lite som skulle fixas.

D roliga är att G fick samma frissa som jag hade.. *L*

Sen var d bara att köpa ett skrov och fara hem och käka.

Sen på kvällen kom Ls och T och vi gick ut.

Lör va rätt slö och d va sön oxå.

Idag har jag vart med boendestödet och handlat. och så har dom bytt lås här idag.

Gick fort så jag behövde aldrig smita trots att jag va seriöst nyvaken.

Idag fick jag oxå meddelandet (via mobilen) att mitt paket har kommit (har beställt en jacka och en väst) och det har kommit till affären jag handlade på i morse.....

Sabla typiskt va???

Förresten så har jag nu bestämt att skriva mitt första lösenordsskyddade inlägg.

Anledningen att d hålls hemligt är för att jag inte vill att dom inläggen ska misstolkas. Därför får bara mina vänner läsa dom..

Annars hoppas jag att ni har det riktigt bra och att ni är rädd om era vänner...

kram


Ps1 Nu har jag gjort mig en gästbok, så känner er fri att skriv en rad (skriv gärna kommentarer oxå för den delen.. )


Ps2 Har oroat mig för min elräkning som en galning.. Jag har ju rörligel och ni vet ju hur priset har varit.. HÖÖÖÖÖGT. Men i helgen fick jag veta att inte bara var den så hög som jag befarat utan dessutom 100kr billigare än normalt.. Snacka snopet.. Men vem klagar??? =)


Av Creative reader - 14 april 2010 16:58

   Här kommer en liten snabb uppdatering..

Kläderna kom äntligen igår.

G fick dom dock levererade till jobbet vilket jag tycker känns märkligt.

Hur kan dom begära en sån sak? Tänk om man har en sur chef eller nåt.

Är inte 100% nöjd med dom jag beställde men d har mer att göra med att jag inte läste ordentligt än nåt annat.

Jag är lite slarvig på att läsa infon om tröjjor så dessa är aningen längre än jag hade trott.

Men kvaliten var oväntat bra.

Jag hade nog klarat av en small men eftersom det är rätt kraftigt tyg så känns d inte helt fel att dom är lite lösare. Så man inte kokar bort i sommar..

Dom är ju ändå svarta som ni kan se.

Hade hoppats på att dom skulle va nog nice att gå ut i och även om dom nu kanske inte är det så är jag om jag ska vara ärlig mer än nöjd.

Dom är riktigt sköna.


Idag så var det dags att gå in till stan och försöka bli klippt inför helgen.

Min vanliga frissa är sjuk och är inte tillbaka först maj och när nu jag, G, Ls och T äntligen har hittat en dag att parta på så vill man ju se så bra ut som möjligt..

Det är flera månader sen vi va ut sist och jag vet inte hur länge d kommer dröjja till nästa gång.. Så d känns extra viktigt för mig att se så bra ut som möjligt.. Så jag känner mig nöjd helt enkelt..

Låter kanske lite fånigt men vem vill inte vara fin?

Och känner man sig snygg, sexig osv så blir man ju mer avslappnad och då får man ju roligare.. Iallafall jag

Hade hur som helst så pass tur att jag fick en drop in tid..

Tyvärr var jag dock tvungen att vänta i 20 min.

Låter kanske inte så mycket men för mig var d nästan katastrof.

Fick nästan panik.

Övervägde seriöst att avboka.

Gick dit några minuter innan d va dags. hoppades att hon skulle va klart lite tidigare.

Tyvärr inte.

Fick vänta ytterligare 15min.

Trodde jag skulle dö...

Men jag höll ut och nu är jag friserad och fin.

Men d va inte gratis.. huuuuu

Så nu har jag lagt in nya bilder på msn och mina två chatt profiler.

Ha d bäst

kram från jag


Av Creative reader - 13 april 2010 10:55

Här har ni en liten uppdatering från mitt lag =)

Kan börja med att kläderna vi beställde från usa har äntligen kommit.

Men tyvärr pga dålig service från företaget som ska leverera så har vi inte fått om ännu trots att allt är betalt och klart.

Dålig stil tycker jag.

Igår beställde jag ännu mer kläder. *S*

Har hittat en jätte fin kort jeansjacka och en snygg kort svart väst.

Egentligen har jag inte råd just nu men eftersom det är kläder som behövs så tyckte jag det var mer ekononmiskt att beställa dom när man fick rabatt än att vänta tills man har råd och måste betala mer.

Det skulle ta mellan 5-7 arbetsdagar. Längtar massor.

Annars igår var jag med Ls på stan och bla tog blodtrycket. var 116/75. Vet dock inte riktigt vad d innebär än.

Passade även på att handla så jag slapp göra d idag.

Sen runt 18tiden igår skulle jag och G till frissan.

Men när vi kom dit så visade det sig att hon var sjuk och kommer inte tillbaka först i maj! Och jag G, Ls och T ska äntligen ut i helgen. (OM magen tillåter alltså.

Jag magen och fobin har inte kommit så bra överens den sista tiden.

När jag tex äntligen fick G att gå och fika med mig så kraschade båda så jag va nästan tvungen att gå hemm innan latten ens kom. Men jag lyckades lura fobin så magen höll tills vi kom hem.. Men d va nära.. Huuuuuuuua.)

Så nu hoppas jag Ls kan hjälpa mig fara till nånannan frissa innan dess.

Vill inte gå ut och se ut som jag gör.

Luggen är så lång att den inte går att göra nåt alls med (inte nåt som håller längre än fem min iallafall) och topparna ser riktigt risiga ut.

Annars sitter jag och väntar på att dom ska byta ut låset i dörrarna i mitt hus (och Gs). G har sagt att jag får smita till honom om magen inte klarar d. Tack och lov.


Annars händer d inte så mycket. (nog för att d kanske räcker som det är)


Känner mig lite splittrad om jag är ärlig.

Å ena sidan har jag haft en riktigt underbar tid.

Men å andra sidan så känner jag mig så ensam ibland.

Ls har ju T och han är GALEN i henne. Och en annan tjejbekant har oxå hittat kärleken i en vän som har vart kär i henne i säkert tre år.

Och även om jag är otroligt glad för deras skull och på ett sätt ger d mig hopp för egen del oxå, så gör d att jag önskar ju oxå att jag hade nån.

Jag önskar att nån kunde se mig och säga typ; du är så snäll, kärleksfull, omtänksam och ställer upp så mycket (förutom att jag är otroligt snygg och 6ig förstås ;) ) att jag skulle bli lycklig om du ville vara tillsammans med mig.

Eller nåt liknande smörigt..

Ja.. D kanske låter fånigt.

Men jag vill ju oxå få bli hittad nångång.

Att nån faktiskt tycker jag är värd att "kämpa" för.

Att nån faktiskt vill ha MIG.

Jaja.. nu har jag gnällt färdig.

(men d är ju ändå vad jag önskar mig. jag vill inte vara ensam längre)


Vill passa på att tacka för era fina kommentarer.

Blir alltid så glad när ni har nåt snällt att säga.

Ha nu en riktigt härlig dag

kram

Presentation


Hi

I'm Creative Reader
A Creative spirit from the north of Sweden
Here you will find my
Music
Poems
and
short stories
feel free to leave a comment/kommentar

Enjoy!

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9 10
11
12
13 14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Länkar

Fråga mig

0 besvarade frågor

Min gästbok

Senaste inläggen

Besöksstatistik

Kategorier

Arkiv

Sök i bloggen

Tidigare år

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards